Bestyrelsen har modtaget nogle gode spørgsmål fra medlemmer, som vi har svaret de enkelte tilbage på. Vi synes alle skal kunne se svarene og derfor bringer vi dem her. Har du et spørgsmål du ikke finder besvaret her så skriv til os på info@borgerforening.dk

Økonomi

Biografbygningen er opdelt i 2 enheder. En biograf og en bolig. Det vi ønsker at købe er en biograf. Boligen bliver handlet samtidig med biografen, men Dragør Borgerforening har ikke noget direkte med dette at gøre, udover, at vi har skabt kontakt mellem køber og sælger. 

Biografen er en erhvervsejendom, og prisen er som altid for erhvervsejendomme, sat efter de muligheder, der er for lejeindtægt. 

Prisen som er aftalt med sælger er 3.5 million kroner.

Dragør Borgerforening er en non-profit, og skal således ikke tjene på udlejningen. Vi skal dog sikre os at vores leje ikke udhules og hele tiden er i stand til både at dække de omkostninger, der er forbundet med ejerskab og udlejning af ejendommen.

Vi skal ligeledes sikre os, at der er indtægter gennem hele ejerskabet af ejendommen, og specielt i det tidsrum, hvor der betales til det lån der skal optages. 

Dragør Borgerforening er en velhavende forening, men alle midler står i “mursten” i ejendommen på Strandgade 14,som vi i dag udlejer til restaurant, og samtidig har vores medlemsaktiviteter. Vi tager i den sammenhæng et lån på 1 million til udbetalingen.

I Biografen på tager vi et lån på 2.8 million, således at der vil være en samlet låneoptagelse på 3.8 million. Dette efterlader 300.000 til andre udgifter i forbindelse med købet, som du kan læse om under afsnittet”Likviditet” nedenfor.

Der er ikke afsat midler til istandsættelse. Det er aftalt med Dragør Biografforening, at de overtager  ejendommen “som den er”. Der skaffes midler til ombygning/istandsættelse via støtte fra fonde.

Ansøgninger til fonde vil Dragør Biografforening og Borgerforeningen stå for i fællesskab. Der skal finansiering til både renovering af bygning, og til at bringe biografteknik og rum op til nutidig standard.

Renoveringen er en stor del af forudsætningerne for, at biografen kan drives videre succesfuldt. Der er allerede en arbejdsgruppe i gang med dette arbejde, der har arbejdet siden nytår.

 

Arbejdsgruppen har været i gang i flere måneder og har klargjort materiale, der er nødvendigt for ansøgning hos de fonde vi ønsker at kontakte.

Materialet består af skitseforslag, økonomi og forventet tidsforbrug.

Flere fonde er kontaktet, men vi afventer pt. beslutningen fra medlemmerne på den kommende ekstraordinære generalforsamling. Vi skal som minimum have et “ja” fra vores medlemmer og indgået købsaftale for ejendommen, før vi med rimelighed  kan sende ansøgning til fondene.

 

Det skitseforslag vi arbejder ud fra er omfattende. Du kan se lidt mere under “Visionen” nedenfor. Der vil endvidere blive vist information om denne vision på den ekstraordinære generalforsamling og på vores hjemmeside såfremt der stemmes “ja” til købet.

Der er afsat 6-8 måneder til istandsættelsen og vi vil i den periode modtage vores husleje fra Dragør Biografforening. 

 

Bestyrelsen har afsøgt flere muligheder for belåning til finansiering af vores køb af Dragør Biograf. Det har ikke været helt nemt. 
Vi antog at det ville være muligt at få et lån hos Realkredit Danmark, hvor vi i 2024 betalte det sidste afdrag i et 10 år gammelt lån, men uden at se på økonomien afviste de at låne til os. Vi fandt ud af at det var ret generelt. Alle formidlere af realkredit led hårdt under corona perioden og vi kunne ikkefå lån i en bygning, der indeholdt en restaurant eller skulle anvendes til kulturelle formål. 
Vi fik heldigvis en god behandling hos Spar Nord, der kunne se vi havde en god case. Vi har hos dem fået et godt lån til en god rente.

 

Klik på de enkelte emner i venstre side for at vise svar på de enkelte spørgsmål 

Lejeaftale

Ja, vi har indgået en betinget lejeaftale med Dragør Biografforening. Den er betinget af at vi køber ejendommen. Den er samtidig udarbejdet på de forudsætninger vi kender i dag.

Lejeaftalen er udformet i et samarbejde mellem representanter fra bestyrelsen af dels biografforeningen og borgerforeningen, hvor begge foreninger har fremsat deres ønsker.

Endelig er kontrakten udformet ud fra de ønsker de 2 foreninger havde til samarbejdet, af Dragør Borgerforenings advokat fra Nielsen & Thomsen advokater, der er specialister indenfor erhverskontrakter.

I lighed med den lejeaftale vi har på Standgade 14, hvor vi kan disponere lokalerne 100% hver mandag og enkelte andre dage i løbet af året, så giver lejeaftalen også mulighed for at borgerforeningen kan benytte lokalerne

Hver lørdag er afsat til brug for Dragør Borgerforening, hvor vi enten selv kan holde arrangementer, eller lade andre benytte lokalerne.
Dette vil give os yderligere muligheder for at afholde arrangementer for medlemmer eller andre. Der er på nuværende tidspunkt ikke lavet planer for arrangementer, men kombinationen af en scene og gode sæder vil muliggøre arrangementer af anden art end Beghuset er ideelt til.
Foreningen planlægger ikke at holde arrangementer hver lørdag, men muligheden for udleje vil giver mulighed for ekstra indkomst.

Bestyrelsen forventer, at vi vil kunne have en indtægt på disse lørdagsaktiviteter, samt skabe yderligere muligheder for gode foreningsaktiviteter.

Dragør Biografforening har aftale om at leje biografen i 20 år. Den lange aftale er lagt ind af hensyn til deres ønske om at lade lokalerne blive sat i stand gennem støtte fra fonde.
En af udfordringerne for biografforeningen i tidligere lejekontrakter var, at de ikke kunne få en 10 årig uopsigelig lejekontrakt. Det gjorde det umuligt for biografforeningen at sætte lokalerne i stand.

Den lange lejeaftale er også en fordel for Dragør Borgerforening. Der er naturligvis mulighed for at biografforeningen kan opsige aftalen fra frem til 2030 med 2 års varsel og frem til 2045 med 1 års varsel.

Intet er jo sikkert i denne verden, men lejebeløbet er afstemt med biografforeningen, og de har fremlagt et troværdigt budget for driften af biografen under disse forhold.

Sammenligner vi med tidligere år, hvor biografforeningen har  driftet biograf i lokalerne, så har de i fra overtagelsen og frem til og med 2019 hvert år haft et overskud på mellem 80-150.000.

De var naturligvis ramt af corona årene i 2020 og 2021 hvor der var lukket i samlet 238 dage. Værst var det at lukningerne ramte i vinterferien, påskeferien og juleferien, der traditionelt er biografernes højsæson.  
Trods de hårde betingelser havde biografforeningen ikke underskud i 2020 og kun 40.000 i underskud i 2021.
I 2022 var driften stadig påvirket af nedlukningen under corona og først i april/maj kommer kunderne så småt tilbage.

Klik på de enkelte emner i venstre side for at vise svar på de enkelte spørgsmål 

Likviditeten

Der optages som tidligere nævnt lån på samlet 3.8 millioner. Den kontante købesum er 3.5 millioner, hvilket giver 300.000 mere end den kontakte købesum.
De 300.000 forventes anvendt med 150.000 til gebyrer, stempler mm i forbindelse med oprettelse af lån. Dernæst afsættes 40.000 til oprettelse af ejerforening. Der afsættes 80.000 til anden assistance, som omfatter advokat, revisor og købsmægler. Derudover er en buffer på 30.000 til ikke kendte udgifter.

Der bliver samtidig indbetalt lidt over 260.000 fra Dragør Biografforening i depositum og forudbetalt husleje. Dette beløb er ikke disponeret, og der er ingen planer pt om at anvende dem.

Ved køb af biografen og indgåelse af lejeaftale med Dragør Biografforening vil der komme en indtægt på 269.280 i det første år med fuld leje. Samtidig vil der være udgifter til betaling af lån på 231.000 og en udgift til vækstfond og forsikring på samlet 28.000. Læs mere om vækstfonden nedenfor.

Der vil i disse beløb blive afdraget/opsparet 10.000 kroner pr måned, svarende til 120.000 pr år. Samtidig vil huslejen blive reguleret med 2% om året og i 2027 vil huslejen være 274.666 mens udgift til vækstfonden vil være på kun 16.000

Klik på de enkelte emner i venstre side for at vise svar på de enkelte spørgsmål 

Risiko

Vi har stor tiltro til at Dragør Biografforening kan betale huslejen. De har en dygtig bestyrelse og mange aktive medlemmer til at hjælpe med det arbejde de skal udføre.
De har vist gennem flere år at de kan køre en biograf, og i nye tiltalende lokaler, der trækker flere borgere fra Dragør til biografen vil det blive endnu nemmere for dem

De har et bredt syn på film og viser alt fra præmiere film til de lidt mere smalle film, der også kan trække filmelskere langvejs fra.

De vil få driftstilskud fra Dragør Kommune.Bestyrelsen anser på den baggrund ikke at risikoen er stor under de nuværende forhold.

Hvis det viser sig umuligt at køre biograf i lokalerne og Dragør Biografforening giver op, så kan løsningen være at vi sælger ejendommen igen.
Skulle alt gå galt kan vi godt komme af med ejendommen, men inden det sker vil vi kunne hente hjælp fra andre biografer og fra kommunen, eller skabe andre kulturelle aktiviteter i ejendommen.

Dragør Bigrafforening betaler det der svarer til 1 års husleje forud ved start af lejeperioden. Lejeperioden starter i umiddelbar forlængelse af vores optagelse af lån til betalig for ejendommen.   

Vi er blevet spurgt af medlemmer om medlemmer af Dragør Borgerforening vil være forpligtiget til at betale evt underskud på driften.

Lad os sige det helt klat.  Det vil medlemmerne aldrig blive. 

Dernæst  vil ikke komme underskud på driften, hvis vores lejer betaler husleje. En evt manglende husleje betaling vil naturligvis være problematisk. Der vil være en 2 år opsigelse frem til 2030 og derefter 1 års opsigelse. Der er aftalt en 20-årig lejekontrakt.

Skulle vores lejere undlade at betale, vil bestyrelsen tage de nødvendige aktioner og sikre en leje indtægt. Samtidigt vil vi naturligvis benytte det beløb som biografforeningen har indbetalt somdepostum og sikkerhed for huslejen.


Klik på de enkelte emner i venstre side for at vise svar på de enkelte spørgsmål 

Visonen

Vi vil skabe en ny Dragør Biograf, hvor byens rige filmhistorie og stærke fællesskab danner
fundamentet for en moderne, indbydende  og teknologisk opdateret biograf.
Her skal alle – unge som gamle, lokale som besøgende – kunne opleve film, kultur og fællesskab i
inspirerende rammer, der forener fortidens charme med fremtidens muligheder.

Biografen skal være et fyrtårn for kultur og samvær i Dragør, båret af lokale kræfter og åbent for alle.

Med denne vision vil Dragør Borgerforening og Dragør Biografforening sammen sikre, at biografen igen bliver et naturligt samlingspunkt og en stolt del af byens identitet – nu med både historie og fremtid i fokus.

Bygningen vil blive gennemgående renoveret. Der vil blive lavet en stor foyer med siddepladser, bar, billetsalg mm. Dernæst vil der blive etableret handicaptoilet og særlig indgang, der nemt kan få en rullestol ind i salen.Største del af salen vil være i samme niveau, så handicappede og svagt gående har nemmere ved at komme til stolene i salen.

Der bliver opsat nye stole og ventilationsanlæg i salen for bedre komfort for biografens gæster. Ligeledes vil billede og lyd blive forbedret.

Der vil blive færre sæder end i den gamle biograf, men antal er afstemt med Biografforeningens ønsker om en god filmoplevelse, samt statistik for antal samtidige besøgende.

Det er vores ønske at få etableret en mindre scene foran lærredet, hvor det er muligt at lave anden form for underholdning. Det kan være små intime koncerter, stand-up hvor nye ting kan afprøves, revy eller teater.

Dernæst vil den kunne anvendes til foredrag, borgermøder mm. 

Klik på de enkelte emner i venstre side for at vise svar på de enkelte spørgsmål 

0
    0
    Bestillinger
    Du har ingen bestillingerTilbage