Før fastelavn

mandag, februar 5, 2024

Vi er også i år heldige at få besøg af fastelavnsrytter; Christian Hansen, som er aktiv rytter i Dragør Fastelavnsforening og Vennekredsen i St Magleby.

Christian er en rigtig hestemand, som forstår at forene interesser og arbejde idet hans arbejdsliv har strakt sig fra gardehusar til beslagsmed og derfra videre til de kongelige stalde, hvor han i dag har sin daglige gang.

Christian er også fanebærer ved søndagens ridt og desuden bestyrelsesmedlem i Dragør Fastelavnsforening.

Vi skal høre om traditionen, fastelavnsforeningerne, og deres forskellighed og det omfattende arbejde som ligger forud for fastelavn, og selvfølgelig om selve dagen. Hvordan man bliver fastelavnsrytter, – og hvad det kræves af hest og rytter.

Rytterens påklædning, og hestens snekketøj. Sadelmageren og smedens vigtige roller.

Musikvognen, den enorme og smukt dekorerede tønde, drejede tøndestokke, træningsture. Hvad er pudseaften, en flettepige, og en hesteholder?

Sangstemmer der skal trænes, stivede skjorter, broderede veste og høje hatte.

Høre om de mange punchsteder, stål og takkesange og hvordan huset er på den anden ende, hvert eneste år.

Vi vil endda høre fra hestens egen mund om æren ved at blive tøndekonge, hvordan man selv vælger sin tøndedronning/prins og selvfølgelig skal vi også høre om og smage en punch

Cythia Bech ( Sytte ) Har lovet at komme med en original tønde og nogle stokke, samt andet fra hendes private samling

Borgerforeningen er vært og skænker et glas punch til alle deltagere i møder.

• mandag, februar 5, 2024 19:00   -   21:00