Før Fastelavn

Start tid

Mødested:

Dragør Borgerfoerning

Hvad ved du om fastelavnstraditionerne i St.Magleby og Dragør? Vil du vide lidt mere og have en dejlig aften, så meld dig til “Før Fastelavn” aftenen.

Vi er så heldige at få besøg af en mangeårig fastelavnsrytter; Christian Hansen, som er aktiv rytter i både Dragør Fastelavnsforening og Vennekredsen i St Magleby.

fastelavnsrytter Christian HansenChristian må siges at være en hestemand, som forstår at forene interesser og arbejde idet hans arbejdsliv har strakt sig fra gardehusar til beslagsmed og derfra videre til de kongelige stalde, hvor han i dag har sin daglige gang.
Christian er også fanebærer ved søndagens ridt og desuden bestyrelsesmedlem i Dragør Fastelavnsforening.

Vi skal høre om den stolte gamle tradition, fastelavnsforeningerne og deres forskelligheder og det omfattende arbejde som ligger forud for fastelavnen, og selvfølgelig om selve dagen. Hvordan man bliver fastelavnsrytter, – og hvad det kræver af hest og rytter. Rytterens påklædning, og hestens snekketøj. Sadelmageren og smedens vigtige roller.

Musikvognen, den enorme og smukt dekorerede tønde, drejede tøndestokke, træningsture.
Hvad er en pudseaften, en flettepige og en hesteholder?
Sangstemmer der skal trænes, stivede skjorter, broderede veste og høje hatte. Hør om de mange punchesteder, skål og takkesange og hvordan huset er på den anden ende, hvert eneste år.
Vi vil endda høre fra hesten egen mund om æren ved at blive tøndekonge, hvordan man udvælger tøndedronning / prins og selvfølgelig skal vi også høre om og smage en punch!

Cythia Bech (Sytte), har lovet at komme med en original fastelavnstønde, nogle tøndestokke, et par veste, skjorter og høje hatte fra den private samling.

Se også http://www.dragoerfastelavnsforening.dk/
.